ЦИВІЛЬНИЙ ЗАХИСТ: наша безпека – наш пріоритет
Цивільний Захист у Конотопському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №14 “Калинка”
Цивільний захист у закладі дошкільної освіти є надзвичайно важливою складовою безпеки дітей та персоналу. Це комплексна система заходів, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, захист від них, ліквідацію їх наслідків та надання допомоги постраждалим. В умовах сьогодення, особливо на території України, питання цивільного захисту набуває особливої актуальності.
Основні Напрямки Цивільного Захисту в закладі
- Навчання та Інформування:Для дітей: Проводяться заняття, ігри, бесіди на тему безпечної поведінки в різних надзвичайних ситуаціях (пожежа, сигнали повітряної тривоги, правила дорожнього руху, поведінка з незнайомцями). Використовуються доступні ігрові форми для засвоєння інформації.
- Для персоналу: Проводяться регулярні тренінги, інструктажі та навчання з питань цивільного захисту, надання домедичної допомоги, правил користування засобами пожежогасіння, алгоритмів дій під час евакуації.
- Для батьків: Постійно надається інформація про заходи цивільного захисту в закладі, правила взаємодії під час надзвичайних ситуацій, рекомендації щодо безпеки дітей вдома.
- Забезпечення Засобами Захисту та Укриттями:
- Наявність та облаштування укриттів: Заклад має обладнане укриття (ПРУ) за адресою проспект Миру 68, що відповідає нормам і вимогам, для безпечного перебування дітей та персоналу під час повітряних тривог або інших загроз. Забезпечене водою, медикаментами, засобами зв’язку та іншими необхідними речами.
- Первинні засоби пожежогасіння: Заклад забезпечений вогнегасниками, пожежним щитом, піском, водою – у вільному доступі та в робочому стані.
- Аптечки: В наявності оснащена аптечка для надання першої домедичної допомоги.
- Розробка Планів Дій:
- План евакуації: Розроблений чіткий, зрозумілий план дій на випадок надзвичайної ситуації (пожежа, загроза обстрілу тощо), з позначенням шляхів евакуації, місць збору та відповідальних осіб. Регулярні тренування з евакуації.
- План взаємодії з екстреними службами: Розроблений алгоритм оповіщення та взаємодії з ДСНС, медичними установами, поліцією та іншими службами.
- План дій у разі виявлення вибухонебезпечних предметів: Розроблено алгоритм дій у разі виявлення вибухонебезпечних предметів.
-
Створення Безпечного Освітнього Середовища:
- Фізична безпека: Проводиться контроль за станом приміщень, обладнання, території закладу (огорожі, ігрові майданчики). Вчасно вдбувається усунення потенційних загроз.
-
Психологічна безпека: В закладі створена атмосфера довіри та спокою, де діти почуваються захищеними. Проводиться постійна робота з психологом для подолання стресу та тривоги у дітей та дорослих.
Алгоритм дій у закладі дошкільної освіти під час надзвичайних ситуацій
Успішне реагування на надзвичайні ситуації в закладі дошкільної освіти (ЗДО) залежить від чіткості та злагодженості дій усіх учасників освітнього процесу. Нижче представлений узагальнений алгоритм дій під час найпоширеніших надзвичайних ситуацій, таких як обстріли, пожежі та землетруси. Важливо пам’ятати, що кожен ЗДО повинен мати свій деталізований план реагування, розроблений з урахуванням специфіки будівлі, наявності укриттів та місцевих умов.
Загальні Принципи Реагування
1.Оповіщення: Негайне інформування всіх присутніх про загрозу. Це може бути сигнал повітряної тривоги, голосове оголошення, спеціальний дзвінок тощо.
2.Безпека передусім: Головне завдання – забезпечити максимальну безпеку дітей та персоналу.
3.Зберігати спокій: Паніка може призвести до непередбачуваних наслідків. Дії мають бути рішучими, але спокійними.
4.Дотримання інструкцій: Чітке виконання заздалегідь розроблених планів та інструкцій.
5.Взаємодія: Співпраця з екстреними службами та батьками.
Алгоритм дій під час обстрілів (Повітряна Тривога)
1.Сигнал тривоги: Отримання сигналу «Повітряна тривога» (сирени, сповіщення через додатки, радіо).
2.Оповіщення: Відповідальна особа негайно подає сигнал тривоги всередині закладу (як правило, це переривистий дзвінок або голосове оголошення).
3.Підготовка до переходу в укриття:
4.Вихователі та помічники: Швидко, але спокійно організовують дітей.
5.Діти: Мають бути навчені швидко вдягатися (якщо є час і це безпечно), брати «тривожні рюкзачки» (якщо такі є та містять необхідне).
6.Відповідальні за двері/вікна: Зачиняють вікна, двері, вимикають світло.
Рух до укриття:
1.Організовано: Рух до найближчого облаштованого укриття (сховища, підвалу, найпростішого укриття) здійснюється групами, без паніки, по заздалегідь визначених маршрутах.
2.Дотримання дистанції: Персонал контролює, щоб діти не відставали і не штовхалися.
3.Перевірка: Відповідальні особи перевіряють приміщення, щоб переконатися, що ніхто не залишився.
Перебування в укритті:
1.Розміщення: Діти та персонал розміщуються в укритті, дотримуючись дистанції та правил безпеки.
2.Забезпечення: Перевіряється наявність води, медикаментів, засобів зв’язку, освітлення.
3.Заняття: Вихователі намагаються зайняти дітей спокійними іграми, читанням казок, розмовами, щоб відволікти їх від стресу.
4.Зв’язок: Забезпечується зв’язок з адміністрацією та, за можливості, з батьками.
5.Відбій тривоги: Отримання сигналу «Відбій повітряної тривоги».
6.Повернення: Організоване та спокійне повернення дітей та персоналу до груп.
7.Огляд: Перевірка приміщень на наявність пошкоджень або небезпечних предметів перед відновленням освітнього процесу.
Алгоритм Дій під час Пожежі
1.Виявлення пожежі: Відповідальна особа, яка першою виявила пожежу або її ознаки (дим, запах горіння), негайно повідомляє адміністрацію закладу та екстрені служби (101).
2.Оповіщення: Подача сигналу пожежної тривоги всередині закладу.
3.Евакуація:
Пріоритет: Негайна евакуація дітей та персоналу з приміщень, що знаходяться під загрозою, до безпечного місця збору на території закладу.
Маршрути: Рух здійснюється за заздалегідь розробленими та відпрацьованими евакуаційними шляхами.
Вихователі: Відповідають за свої групи, перевіряють наявність усіх дітей за списками.
Дії: Зачиняти за собою двері (щоб перешкодити розповсюдженню диму та вогню), не користуватися ліфтом, при задимленні пересуватися пригнувшись, прикривши рот і ніс вологою тканиною.
4.Місце збору: Всі евакуйовані збираються у визначеному безпечному місці. Відповідальні особи проводять перекличку.
5.Боротьба з вогнем (за можливості):
Малими силами: Якщо пожежа невелика і не загрожує життю, навчений персонал може спробувати загасити її первинними засобами пожежогасіння (вогнегасником).
Не ризикувати: Категорично заборонено ризикувати життям. Якщо загасити неможливо – негайно евакуюватися.
Взаємодія з ДСНС: Зустріч пожежних підрозділів, надання інформації про місце пожежі, кількість людей та можливі джерела небезпеки.
Подальші дії: Залишатися в безпечному місці до дозволу ДСНС на повернення.
Алгоритм дій під час Землетрусу
1.Початок землетрусу: Відчувши поштовхи або побачивши ознаки (гойдаються предмети, дзвенить посуд):
Всередині приміщення:
Не вибігати з будівлі. Це може бути небезпечно через падіння уламків.
«Правило трьох кутів»: Стати в безпечне місце: у дверному отворі капітальної стіни, біля основної внутрішньої стіни, у кутку кімнати подалі від вікон, дзеркал, важких предметів. Прикрити голову руками. Відійти від вікон, меблів, електроприладів.
Вихователі групують дітей біля себе, допомагають їм зайняти безпечне місце.
На вулиці: Відійти на відкритий простір подалі від будівель, ліній електропередач, дерев.
2.Після перших поштовхів (коли закінчились):
Оцінка ситуації: Керівництво закладу оцінює ступінь пошкоджень та наявність загрози.
Евакуація (якщо необхідно): Якщо будівля пошкоджена та перебувати в ній небезпечно, організувати планову евакуацію до безпечного відкритого місця.
Перевірка: Переконатися, що всі діти та персонал в безпеці. За необхідності надати домедичну допомогу.
Виклик екстрених служб: Повідомити про подію ДСНС (101).
3.Подальші дії:
Не заходити в пошкоджені будівлі без дозволу фахівців.
Бути готовими до повторних поштовхів (афтершоків).
Інформування батьків та взаємодія з ними.
Важливість Тренувань
Жоден алгоритм не буде ефективним без регулярних тренувань та навчань. Лише постійне відпрацювання дій у різних надзвичайних ситуаціях дозволить дітям та дорослим діяти злагоджено, швидко та без паніки, мінімізуючи ризики для життя та здоров’я.