Консультація для вихователів “Нетрадиційні техніки аплікації як засіб розвитку дошкільників”

Нетрадиційні техніки аплікації як засіб розвитку дошкільників

 Вид діяльності під назвою “аплікація” відомий давно. Споконвіку жінки у вільний від роботи час займалися різними видами рукоділля. Бажання жінок прикрасити себе і своє житло послужило поштовхом до винахідництва і вигадку. Складно сказати, коли конкретно зародився той чи інший вид рукоділля, оскільки текстильні вироби тих часів майже не збереглися. Але можна точно сказати, що аплікація (або нашивание) різних клаптів тканин, шкіри і інших матеріалів, а також наклеювання різноманітних матеріалів, таких як: крупи, насіння, шкаралупа горіха, яєчна шкаралупа, будь-яких природних матеріалів прийшла до нас з Сходу і з Візантії. Найдавніша аплікація, датована 980 р. до н.е. була знайдена в Єгипті. А в скіфських курганах(100 рік до н. е .. -200 рік н. е..) виявлені фрагменти стьобаних ковдр з елементами аплікації. У різних народів аплікація виконується з найрізноманітніших матеріалів. Робили аплікації з берести, повсті, тканини, шкіри та паперу. З роками різні види аплікацій видозмінилися, слідуючи за своєю епохою, напрямком моди і появою сучасних матеріалів. Стали застосовуватися різні барвники та лаки, що дозволило продовжити життя виробів.Аплікація (від лат. applicatio – прикладання) – створення художніх зображень наклеюванням, нашиванием на тканину або папір різнокольорових шматочків якого-небудь матеріалу; зображення, візерунок, створений таким способом. Для аплікації можна використовувати самі різні матеріали: папір, тканина, нитки, черепашки та камінці, і навіть саму звичайну крупу.

Аплікація – одне із самих улюблених занять дітей. Малюкам подобається щось вирізати з паперу або тканини, клеїти, розфарбовувати і в підсумку отримувати творіння, зроблене своїми руками.

Раніше вважалося, що аплікація недоступна для дітей другого-третього року життя. Ця діяльність передбачає роботу з дрібними площинними зображеннями і формами, володіння вмінням складати з частин ціле зображення, володіння навичками намазування, наклеювання і т. д. Діяльність, загалом-то, дійсно, нелегка. Але нелегка не означає марна. Вчені досліджували оптимальні можливості дітей перших років життя. Результати спостережень і експериментів переконливо доводять, що вправи з готовими площинними формами і зображеннями забезпечують якісний стрибок в різнобічному розвитку дитини. Встановлено, що діти даного віку володіють унікальними можливостями. Шляхом спеціально спрямованих впливів можна досягти дуже високого рівня розвитку і більш раннього формування тієї чи іншої функції мозку.

Будь-яка творча діяльність, зокрема аплікація, має велике значення для розумового розвитку дітей, розширюється запас знань на основі уявлень про різноманітних формах і просторовому положенні предметів навколишнього світу, різних величинах, різноманітті відтінків кольорів.

При виготовленні вироби аплікації важливо звертати увагу дітей на мінливість форм, кольорів (стигла – не стигла ягода, рослини в різні пори року), різне просторове положення предметів і частин (птах сидить, літає, клює зернятка; рибка плаває в різних напрямках тощо).

Займаючись аплікацією, діти дізнаються різні матеріали (папір, крупа, глина, мушлі та ін), ознайомлюються з їх властивостями, виразними можливостями, набувають навички роботи з ними. Діти засвоюють також досвід роботи з деякими знаряддями людської діяльності (олівець, клей, пензлик, фарби, ножиці). Всі ці дії сприяють розумовому розвитку дітей.

Для створення аплікації необхідно застосувати зусиль, здійснити трудові дії, оволодіти вміннями ліпити, різати, малювати предмет тієї чи іншої форми і будови, а також оволодіти навичками поводження з ножицями, з олівцем і пензлем, з клеєм, пластиліном. Правильне володіння цими матеріалами та інструментами вимагає відомої витрати фізичних сил, трудових навичок. Засвоєння умінь і навичок пов’язане з розвитком таких вольових якостей особистості, як увага, наполегливість, витримка. У дітей виховуються вміння працювати, домагатися отримання бажаного результату.

Отже, аплікація:

Розвиває художнє уяву і естетичний смак.

Розвиває конструктивне мислення – часто під час роботи дитині необхідно зібрати з частин ціле.

Розвиває дрібну моторику і тактильні відчуття, особливо, якщо крім паперу використовуються інші матеріали: тканина, крупа, сухоцвіти, соломка.

Допомагає вивчити кольори і форми.

Знайомить дітей з поняттям технологія: щоб отримати результат, необхідно виконати послідовність дій: вирізати деталі, змастити клеєм папір, посипати крупу, розмазати пластилін тощо.

За тематикою зображення аплікація підрозділяється на предметне, сюжетне, пейзажну і декоративну.

За формою аплікація буває об’ємною і плоскою.

За кольором – одноколірна і багатобарвна.

Для її виготовлення використовуються різні матеріали: папір, тканини різноманітної фактури (бавовна, шовк, оксамит, шнури); шкіра, хутро, поролон, природні та непридатні матеріали і т. д.

Ось кілька нетрадиційних технік аплікації, які ви можете використовувати у роботі з дітьми.

Зворотна аплікація

Це аплікація навпаки. Вона виконується на гладкій і прозорої поверхні пластмаси або скла, і її виворіт стає лицьовою стороною.

Найголовніше – зробити на папері хороший чіткий малюнок, який підкладається під перевернуту кришку.

Щоб він не зміщувався, його потрібно прикріпити до кришки двома горошинками білого пластиліну.

Чорним пластиліном викладається контур майбутнього малюнка, а відкриті ділянки послідовно заповнюються кольоровим пластиліном.

Перевернуте гладкою стороною до себе виріб являє собою дивовижний малюнок для картини або панно.

Після закінчення аплікація закривається кружечком кольорового картону.

Ідея даної техніки належить Тетяні Просняковой, автора численних книг з художнього праці та творцеві інтернет-сайту «Країна майстрів».

Виконати таку аплікацію можна декількома методами: з викладанням контуру з джгутиків, мозаїкою з пластилінових кульок

Рекомендується проводити такі заняття з дітьми від 3 років.

Мозаїка

Ще один дуже цікавий спосіб створення творчих робіт – це виконання мозаїки з вирізаних або рваних частин паперу, різнобарвною яєчної шкаралупи.

Виконується двома способами: з окремо вирізаних дрібних різнокольорових фігур (квадрати, трикутники, трапецієвидні частини, смуги) та шляхом прорізання декількох шарів основи у візерунковій формі, змінюючи потім деталі за кольором в прорізах фону і скріплюючи їх клеєм.

Продумайте малюнок, позначте його карандашным контуром і, попередньо змазавши клеєм поверхню, засипте малюнок тим кольором, який вам необхідний для створення вашої задумки.

Айріс фолдінга – райдужне складання

Айріс фолдінга з’явився в Голландії. Цю техніку називають також “райдужним складанням”. Її принцип полягає в наступному:

Необхідний фрагмент зображення вирізається по контуру.

Зі зворотного боку на малюнок наклеюються смужки кольорового паперу строго визначеному порядку, у відповідності із заздалегідь приготовленим шаблоном або до складеної вами схемою.

Виворітна сторона заклеюється чистим аркушем паперу.

Малюнок, якщо це необхідно, доповнюється деталями.

Перш ніж приступати до роботи, необхідно навчитися самим будувати шаблон або запастися готовими айріс-шаблонами.

Аплікації з вати і тополиного пуху

Аплікації з тополиного пуху однотонні, вони нагадують гризайлі (декоративний вид живопису, що виконується в різних відтінках якого-небудь одного кольору – частіше сірого).

Вибираючи теми для аплікацій з пуху тополі, треба мати на увазі, що легше працювати, якщо мало деталей і якщо вони не дрібні.

Тварин, птахів, рослини краще вибирати з пухнастої фактури. Наприклад: зайченята, кошенята, каченята, курчата, плюшеві іграшки, голівки кульбаб.

Легше робити аплікації з чорно – білих малюнків, контрастних фотографій.

У сюжетної аплікації вдаються зимові пейзажі, березові гаї, рибки в акваріумі.

З допомогою аплікацій з вати або ж тополиного пуху можна зробити пухнастих, об’ємних звірів, сніг, зобразити пух рослин, хмари – простір для фантазії вельми широкий. З маленьких ватних катишків можна викласти пуделя і баранчика, з тонкого і розірваних шматків вати – хмари, з ватяних дисків можна робити курчат і квіти, сніговиків. Пам’ятайте, що вату можна підфарбувати аквареллю або гуашшю, і тоді простір для творчості і фантазії збільшиться в кілька разів.

Аплікація з конфетті

Опис роботи:

  1. Намалюйте, наприклад, контур метелика.
  2. Запропонуйте дитині пензликом, а якщо у нього немає досвіду роботи з нею, то губкою, нанести клей по всій поверхні малюнка.
  3. Дайте густо посипати весь аркуш паперу конфетті.
  4. Струсіть зайве з аркуша паперу (можна просто перевернути аркуш “вниз головою”).
  5. Разом здивуєтеся виникла перед вами метеликом.

Як ви зрозуміли, працювати в цій техніці можна з дітьми будь-якого віку.

Аплікація з поролону

Поролон фарбують фарбою. Потім рвуть на дрібні шматочки. Поролон можна замінити зеленим папером або ватними кульками.

Після цього малюють на папері простим олівцем те, що хочеться зробити вам або дітям. Змащують клеєм і приклеюють поролон.

Можна не малювати олівцем, наприклад, дерево, а дати дитині самому проявити уяву або складати дерево на клей з шматочків відразу.

Аплікація з ізоляційної стрічки

Запропонуйте дітям зробити аплікацію з допомогою ізоляційної стрічки. Наприклад, дорогу для машин. Покажіть, як користуватися скотчем-ізолентою і безпечними ножицями. І знову фантазуйте!

Незвичайний спосіб малювання вийде, якщо аплікацію з ізоляційної стрічки розфарбувати фарбами, а після того як фарба висохне, ізоляційну стрічку акуратно зняти з малюнка. За допомогою цієї нетрадиційної техніки малювання можна малювати як абстрактні картини, так і звичайні.

Аплікація з піску або солі

Працювати з піском одне задоволення, а готові картини виходять просто шикарні.

Набори для аплікацій з кольорового піску продаються в будь-якому канцелярському магазині або у відділах для дитячого творчості. Але можна спробувати зробити кольоровий пісок своїми руками. Дітям будь-якого віку подобається возитися з піском: сипати його, вибирати кольори, розрівнювати, а головне струшувати. Чому ж, хоча б зрідка, не піти їм назустріч?

А, якщо, до того ж, ви дозвольте дітям пофарбувати пісок або сіль разом з вами, їм це принесе невимовне задоволення!

Аплікацію піском або сіллю можна починати робити з дітьми від 2-2,5 років. Для початку вибирайте прості аплікації з невеликою кількістю деталей, поступово ускладнюючи малюнок і збільшуючи число дрібних деталей.

Аплікацією з крупи

техніка «посипання» і техніка «втискування»

 “посипання” – аплікація з крупи, виконана на основі контурного малюнка (шаблону).

  1. Малюємо простим олівцем на кольоровому картоні або знаходимо зображення з чітким контуром (контурний малюнок) і роздруковуємо його на кольоровому папері. Який малюнок підійде? Фрукти або овочі, стилізовані квіти, тварини і птахи – будь-яка картинка з досить великими деталями, яка цікава і зрозуміла малюкові.
  2. Крупа підійде будь-яка. У перший раз краще зробити саму-саму просту аплікацію, з одного виду крупи. Наприклад, курчати з пшона. У цьому випадку малюнок повністю намазуємо клеєм ПВА і посипаємо пшоном (пшоно трохи притискаємо пальцями, щоб краще трималося). Крупа повинна лежати в один шар. Око можна зробити з гречки, дзьоб і лапки – просто намалювати (або зробити з квасолі, як на фото). Для збереження круп’яного шару аплікацію можна зверху додатково промазати клеєм.

Потім можна переходити до аплікацій з різних круп. Принцип простий: для кожної деталі ми використовуємо різні за кольором або фактурі матеріал. Намазуємо клеєм спочатку одну деталь, засипаємо її крупою, потім іншу і т. д. Наприклад, хмари добре виходять з рису, сонце – з пшона, небо – з манки, земля – з вівсянки і квасолі. При необхідності крупу можна пофарбувати (гуашшю або аквареллю)

Способи забарвлення крупи

На широкій тарілці розсипати пшоно, взяти пензлик, вмочити в гуаш з водою і пофарбувати її. Потім обережно пересипати крупу на целофан тонким шаром і просушити. Така крупа бруднить руки при роботі, зате аплікація виходить яскрава і неповторна.

Рис насипати в кілька стаканчиків, додати в кожну ємність води і гуаш різного кольору, щоб вийшов густий розчин. Залишити на ніч. Вранці воду вилити, а крупу розсипати на поліетиленові пакети, щоб добре просохла. Зберігати найзручніше в маленьких баночках з-під дитячого харчування, вітамінів або дитячого пластиліну. Така фарбування рису не забарвлює руки дитини, але і кольори виходять менш насиченими.

Манку практичніше перемішати з подрібненим в порошок кольоровою крейдою.

Техніка «втискування»

  1. Нам знадобиться заготівля: кольоровий малюнок або найпростіша аплікація з паперу. На фото в якості заготовки використовується саме паперова аплікація – силует дерева, приклеєний на кольоровий картон.
  2. Потім примазываем кола з пластиліну, акуратно розрівнюючи краю.
  3. Пропонуємо дитині декорувати кола крупою (або зернами кави, горіхами, насінням тощо) – втиснути їх у пластилін.
  4. Так само робимо стовбур дерева. Примазываем коричневий пластилін, формуючи силует дерева.

Якщо дерево зимовий, пластиліновий стовбур можна присипати крупною сіллю, а потім вдавити кристали солі у пластилін.

Пухнаста аплікація

Аплікація з скручених серветок – простий і доступний для будь-якого віку вид творчості, що сприяє розвитку дрібної моторики дітей.

Для роботи знадобляться паперові серветки різних кольорів, контурний малюнок майбутньої аплікації (для цього зручно роздрукувати на папері для принтера дитячі розмальовки), клей ПВА, кольоровий картон-основа аплікації.

Серветки розрізаються на рівні квадратики, потім кожен квадратик з допомогою пальців скручується в кульку.

Отримані кульки наклеюються по малюнку на клей ПВА.

Спочатку аплікація виконується на принтерного паперу, на якій роздрукований малюнок. Готова аплікація повинна добре висохнути, після чого малюнок вирізається і наклеюється на фон – кольоровий картон.

Остаточна оздоблення панно залежить від фантазії автора: в залежності від тематики роботу можна декорувати природними матеріалами, нитками, черепашками, стружкою тощо

Окремі деталі композиції можна виконати з кольорового паперу – простий або оксамитовою.

Аплікація 3D

Тривимірна графіка 3D призначена для зображення об’ємних об’єктів. Тривимірна графіка – це віртуальне, уявне тривимірне простір, який відображається на плоскій, двомірної поверхні дисплея або аркуша паперу.

Суть зображення 3D: ми бачимо кілька шарів, накладених один на одного в певній послідовності, що існують самі по собі і створені окремо один від одного.

Але все-таки зображення в 3D – це не повний обсяг об’єкта в 360 градусів. І навіть не полуобъемное зображення предмета – це всього лише ілюзія предмета, зображеного з допомогою кількох обмежених площин.

Відмінності аплікації 3D від об’ємної:

Багатошаровість.

Відмінність шарів один від одного за формою і кількістю.

Кількість шарів не менше 3.

Несоприкасаемость шарів один з одним.

Ефект об’єкта «глибини» або «опуклості».

Модель 3D – площинна модель.

Відсутність клею (наявність двостороннього скотча).

Працюючи над аплікаціями в техніці 3D,необхідно виділити деякі правила послідовності виконання роботи аплікації:

Визначити кількість предметів, які будуть виділятися шарами (різні об’єкти повинні знаходитися на різних рівнях).

Вирізати перший шар предмета і в незмінному вигляді наклеїти його з допомогою одностороннього скотчу на основу.

Другий шар предмета вирізати, змінюючи розмір і форму (кожен наступний шар повинен відрізнятися від попереднього меншим розміром).

Наклеїти другий шар на перший, зміщуючи його на 1 мм (вгору, вниз, вліво, вправо – за вашим бажанням).

Третій і четвертий шари вирізати і наклеїти за аналогією другого шару (шарів повинно бути не менше трьох).

Частину предмета, якій треба надати найбільшу опуклість, повинна бути найменшого розміру.

Послідовність виконання:

Визначити кількість предметів, які будуть виділятися шарами.

Вирізати перший шар предмета і в незмінному вигляді наклеїти його з допомогою одностороннього скотчу на основу.

Другий шар предмета вирізати, змінюючи розмір і форму.

Наклеїти другий шар на перший, зміщуючи його убік на 1 мм (вгору, вниз, вліво, вправо – за вашим бажанням).

Третій і четвертий шари вирізати і наклеїти за аналогією другого шару.

Частину предмета, якій треба надати найбільшу опуклість, повинна бути найменшого розміру.

Таким чином, нетрадиційні види аплікації в дошкільному закладі – один з найбільш рідко практикуються видів образотворчої діяльності. Разом з тим в нетрадиційних техніках аплікації закладені колосальні виховні резерви і великі педагогічні можливості, які впливають на художньо-естетичне та образно-просторове сприйняття навколишнього світу дітьми дошкільного віку, на розвиток творчості дошкільників.