27.04.2020 – Ігри та вправи на розвиток уяви дошкільників.
Уява – це творче вживання минулого досвіду. У дошкільників переважає пасивна уява, тобто вони фантазують не для досягнення якоїсь мети, а заради самого фантазування, яке перетворюється на своєрідну гру. Спочатку уява спрямовується на предмети, з якими дитина діє, потім спирається на ігрові дії у сюжетно-рольовій грі, а наприкінці дошкільного віку переходить у внутрішній план. Здатність уявного оперування образами призводить до виявів творчої активності дітей у різноманітних сферах: у мовленні (складання казок, оповідань, загадок), малюванні, конструюванні, музичній діяльності. Зростає довільність уяви, що відкриває можливість для створення перших завершених продуктів творчості.
Розвиток ігрової діяльності, її перехід у дошкільному віці до сюжетно-рольової гри – найважливіша умова розвитку уяви. Виконання ролі у грі вимагає від дитини складної діяльності уяви: передбачити, що повинен робити герой, планувати його подальші дії. Мотивом сюжетної гри є сам процес її здійснення, що характерно і для творчості взагалі. Гра за сюжетом означає, що дитина наперед має ідеальну картину того, що відбудеться у грі, визначає ролі, підбирає замінники і предметний матеріал. Саме у грі, як і у творчості, дитина виражає себе якнайповніше. Творчість починається у грі, де дитина виявляє свою ініціативу, вміння організовувати, планувати, робить перші кроки на шляху до здатності діяти цілком у плані образів та уявлень, що неодмінно стане в нагоді в шкільному житті.
Нижче наведемо вправи на розвиток уяви дітей різного віку.
Молодший дошкільний вік
- Гра «Веселий гном». Дорослий малює гнома із торбинкою в руках (можна використати зображення іншого персонажа). А потім пропонує дитині уважно подивитись на малюнок, розповісти, що на ньому зображено. Далі пропонуємо дитині разом пофантазувати та уявити, що може знаходитись у гнома в торбинці.
- Гра «У що з цим можна грати?». Пропонуємо дитині уважно розглянути підібрані вами предмети і придумати, чим вони можуть бути, замість якого реального предмету використовуються. Наприклад, паличка може бути термометром, ключиком, ложкою тощо. Доречно проводити гру у вигляді змагання: хто назве більше. Дитині можна запропонувати пограти і в протилежну гру: які предмети можна використовувати замість ложечки для ляльки, замість машини, ліжка та ін.
Середній дошкільний вік
- Вправа «Відгадай загадку». Діти люблять відгадувати загадки. І це заняття приносить їм не лише задоволення, але й цілком визначену користь. Загадки розвивають логічне мислення, а також уяву.
- Гра «Чи таке буває?». Запропонуйте дитині послухати речення чи невеличкі ситуації та визначити: реальні вони чи вигадані. Наприклад, «Вода гріється в чайнику», «Всі дерева ростуть корінням до сонця», «Дощ крапає з землі на небо» тощо. Після того, як дитина визначить реальність ситуації, попросіть її уявити що було б коли нереальні ситуації стались насправді. Наприклад, якими б росли дерева, якщо вони росли б догори корінням.
Старший дошкільний вік
- Гра «Корова». Попросіть дитину без слів зобразити якійсь предмет чи відтворити ситуацію. Наприклад, кішка, ведмідь, праска, малювання, гра на музичному інструменті та ін.
- Гра «Сонячні тваринки». Розкладіть перед дитиною зображення тварин та попросіть уявити, що сонечко перетворило цих тваринок на сонячних. Запропонуйте дитині відповісти на запитання: Чим харчується сонячна тваринка? Де вона живе? З ким товаришує? Що більш за все полюбляє робити? Чи можна її приручити? та подібні. Потім можна попросити дитину намалювати сонячну тварину чи зробити цілу виставку «Наші сонячні друзі».