МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
02.09.2024
Довідка
про готовність груп до нового 2024/2025 навчального року
по Конотопському закладу дошкільної освіти (ясла-садок) №14 «Калинка»
Відповідно до річного плану роботи закладу дошкільної освіти на 2024/2025 навчальний рік та графіку внутрішньо садового контролю, з метою якісної підготовки всіх вікових груп до нового навчального року по ЗДО, охорони життя і здоров’я дітей, створення безпечних умов для їх перебування у закладі, підготовки усіх вікових груп та майданчиків до роботи у новому навчальному році, з 19.08.2024. по 23.08.2024. було проведене тематичне вивчення готовності всіх вікових груп до нового 2024/2025 навчального року.
Вивчення охопило такі питання:
-наявність куточку для батьків, стенди, ширми їх стан, зміст, як змінюється інформація протягом року; |
-наявність фізкультурного осередку, спортінвентарю в достатній кількості, рухливих ігор, картотека та атрибути до них, що нове з’явилось в ньому; |
-художньо-естетичний розвиток: наявність пензлів, фарби, паперу, олівців, пластиліну, глини, та інше, в якому стані зберігаються, чи вистачає на кожну дитину; |
-куточок природи: квіти відповідно вікової групи, чи підписані, стан, інвентар для догляду; наявність мешканців живого куточку та обладнання для догляду; календар природи згідно вікової групи; |
-наявність куточку чергових відповідно вікової групи: фартушки, їх стан, інвентар для прибирання (дошкільні групи); |
-наявність куточку СХД: матеріал, для всіх видів діяльності; |
-сюжетно-рольові ігри згідно вікової групи, атрибути до них, як зберігаються, що нового; |
-пізнавальний розвиток: дидактичні матеріали, ігри з наявною картотекою, стан, що нового; |
-мовленнєвий розвиток: ілюстративний матеріал, ігри з наявною картотекою, матеріали по грамоті (старша група) та розвитку мовлення (всі вікові групи), наявність осередка книги; |
-сенсорне виховання: матеріали, іграшки, посібники (для групи раннього віку), стан, що нового; |
-ЛМР: ілюстративний та демонстраційний матеріал, ігри з наявною картотекою, роздаткові матеріали з ЛМР відповідно віку дітей, стан, що нового; |
-стан та наповнення народознавчих осередків (дошкільні групи); |
-наявність осередку по ПДР, безпеці життєдіяльності дітей; |
-іграшки, ігри та матеріали для театралізації, різновиди театрів; |
-іграшки для вулиці та укриття, стан іграшок, в чому виносяться на вулицю та в укриття, обладнання для миття іграшок; |
-папка документації, стан документації до нового навчального року згідно номенклатури справ, чи завірена; |
-матеріали для занять з дітьми, промарковане чи підписане для кожної дитини; книги дошкільника, картки, альбоми за програмою «Впевнений старт» (дошкільні групи); |
-наявність в достатній кількості та маркування дитячого та столового посуду, їх стан; наявність списків та маркування шаф, рушничків, гребінців столів до нового навчального року; |
-естетичний вигляд групи; |
-наявність та стан городу, і як підтримувався протягом літа; |
-естетичний вигляд майданчиків; |
-наявність портфоліо педагогічних працівників; |
-охорона праці всіх учасників освітнього процесу. |
(Додаток 1)
Огляд показав, що колектив ЗДО поважно віднісся до підготовки до нового навчального року.
В кожній віковій групі оновлені куточки для батьків, в наявності ширми, стенди, інформація та консультації які змінюються відповідно сезону, плану роботи ЗДО з різних напрямків, потребі батьків в інформації, є плакати з дітками-іменниками, фото діток всієї групи, та інше.
Через відсутність спортивної зали заняття та гімнастика проводяться в теплу пору року на свіжому повітрі в холодну та дощову в групових кімнатах. У кожній віковій групі в наявності фізкультурний осередок в якому є спортивний інвентар для занять та комлексів гімнастик, рухливі ігри відповідно віку дітей та з наявною картотекою та атрибутами в кількості на всіх дітей. Вихователі всіх вікових груп виготовили або закупили мішечки з піском для метання, але в групі раннього віку в молодшій та старшій групі треба доробити або дозамовити по кількості дітей. В середній групі «Метелики», вихователі Литвиненко Т.С., Кириленко Т.В. в процесі виготовлення нетрадиційне обладнання, тренажери (резинки) для загальнорозвивальних вправ.
До нового навчального року в усіх вікових групах наявне обладнання для художньо-естетичного розвитку малюків: пензлі, фарби, папір, олівці, пластилін, які будуть використовуватися протягом занять та в повсякденній роботі дошкільнят. В старших дітей все зберігається в індивідуальних теках підписане та промарковане, молодшим діткам роздають вихователі аркуші та обладнання за потребою. Також у всіх групах виділене місце для самостійної художньої діяльності в якому є всі необхідні матеріали для творчості у вільному доступі для дітей.
В кожній віковій групі є осередок природи з наявними рослинами відповідно вікової групи, мешканцями живого куточку, обладнанням для догляду за рослинами та мешканцями. У групі раннього віку «Сонячні зайчики» та молодшій групі «Перлинка» в наявності акваріуми з рибками (молодша група оновила кількість рибок), в середній групі акваріум з черепашкою, в старшій групі тераріум з равликами. На час перевірки у всіх вікових групах рослини були підписані, підпушена земелька та мали гарний вигляд. Групі раннього віку «Сонячні зайчики», вихователі Биркун А.А., Оникієнко Т.І. та молодшій групі «Перлинка» вихователь Нерода Н.Ю. було порекомендовано добавити мешканців у куточку природи та інвентар для догляду. В усіх дошкільних групах є календарі природи відповідно вікової групи, де дітки можуть помічати погоду та явища в природі за якими спостерігали на прогулянках та під час ранкового прийому. Також присутнє обладнання для експериментування з водою, піском, камінням. Різні ємкості, фільтри, предмети з різними властивостями: тонуть, розчиняються, пливуть, тощо. В старшій групі «Веселка», вихователі Бурко Т.В., Верезуб В.А., оновили куточок дослідницької діяльності та дозамовили обладнання для дослідів, та придбали календар природи для дітей старшого дошкільного віку.
На час перевірки в кожній віковій групі були в наявності куточки та інвентар для чергових (дошкільні групи), де дітки можуть бачити хто та яким видом трудової діяльності сьогодні буде займатися.
В середній групі «Метелики», вихователі Литвиненко Т.С., Кириленко Т.В. на майданчику розташований город, де дітки садили та доглядали зелень та овочі, а потім смакували їх з вихователями. Нажаль в інших вікових групах не було продумано та обладнано ділянки для трудової діяльності з дітками. Надані рекомендації як створити на майданчику ділянку (город) в наступному році для роботи з малюками.
На початок нового навчального року у всіх групах оновлені осередки з сюжетно-рольовими іграми та атрибутами до них відповідно вікової групи. Вихователями середньої групи «Метелики» були оновлені та доповнені такі ігри як «Моряки», «Сім’я», «Магазин».
Великої роботи провели вихователі з виготовлення ігор на пізнавальну діяльність. Група раннього віку «Сонячні зайчики», вихователі Биркун А.А., Оникієнко Т.І., виготовили ігри: «Нагодуй тваринку», «Друже ти допоможи, дім мій швидше ти знайди», «Де мої дітки», «Хто, що їсть?». Вихователі середньої групи «Метелики», Литвиненко Т.С., Кириленко Т.В., виготовили такі ігри: «Мої зубки», «Зір,слух,нюх, смак», «Транспорт», «Осінні віконечка», «Про безпеку разом з Патроном». Вихователі старшої групи «Веселка», Бурко Т.В., Верезуб В.А., та вихователь молодшої групи «Перлинка» доповнили настільні ігри з пізнавального розвитку.
Доцільно відзначити, що в кожній віковій групі приділена значна увага, що стосується підготовки матеріалів з мовленнєвого розвитку дошкільнят. В усіх вікових групах в наявності ілюстративні та роздаткові матеріали з даного напряму, картки та схеми для опису, мнемотаблиці, коректурні таблиці та багато іншого матеріалу. Також є дидактичні ігри з наявною картотекою, але в деяких групах бажано замінити картинки на більш сучасні. Вихователь молодшої групи «Перлинка», Нерода Н.Ю., виготовила мнемотаблиці за казками та творами В.О.Сухомлинського. У старшій групі «Веселка», вихователі Бурко Т.В., Верезуб В.А., виготовили та закупили дидактичні ігри та матеріали з навчання дітей елементів грамоти, 54 гри. У всіх вікових групах в належному стані утримуються осередки книги. Книжечки мають естетичний вигляд, підремонтовані, у середній та старшій групі наявне обладнання для сюжетно-рольової гри «Бібліотека». Вихователями усіх дошкільних груп були роздруковані сучасні портрети художників та письменників, відповідно програми «Впевнений старт».
У групі раннього віку «Сонячні зайчики», вихователі Биркун А.А., Оникієнко Т.І. велика увага у підготовці до нового навчального року приділялася сенсорному вихованню. Вихователі устаткували та оновили ігри та матеріали з сенсорики. Придбали гру-шнурівку «Від літа до зими», та виготовили гру з прищіпками «Кумедна композиція» та «15 ігор з крупами».
Вихователі всіх дошкільних груп сумлінно працюють над поповненням роздаткового, демонстраційного, дидактичного матеріалу для ігор та занять з логіко-математичного розвитку. В наявності дидактичні ігри з даного напрямку з наявною картотекою відповідно віку дітей. Весь матеріал має естетичний вигляд, акуратно зберігається, майже весь заламінований, що дає змогу не втрачати вигляд та довше ним користуватися. Вихователь молодшої групи «Перлинка», Нерода Н.Ю. виготовила ігри «Розумний будиночок», «Сортування», «Квіти у вазонах», «Консервуємо овочі та фрукти».
В сьогоднішніх реаліях неабиякої уваги заслуговують народознавчі куточки, тому, що саме з малечку ми прививаємо діткам любов до Батьківщини, до звичаїв та традицій українців, знайомимо з народними іграми. У всіх дошкільних групах народознавчі осередки розміщені в доступному місці, мають естетичний вигляд, наповнення змінюється протягом року відповідно до державних та календарних свят, багато ілюстративного матеріалу, ігор з даного напряму, ляльки в національному вбранні. Вихователі старшої групи «Веселка», вихователі Бурко Т.В., Верезуб В.А. виготовили карту України по областям. Вихователям середньої групи запропонувалося поповнити етнографічний осередок лялькою «хлопчиком» в національному вбранні.
Також в кожній віковій групі вихователі устаткували куточки з ПДР та безпеки життєдіяльності дитини. В цих осередках є макети вулиці, проїжджої частини, автомобілів, де малюки можуть самостійно повправлятися, пограти та закріпити правила дорожнього руху.
В усіх вікових групах є осередки для театралізованої діяльності, у групі раннього віку також обладнаний осередок «Ряження». В куточках театралізованої діяльності знаходяться ширми та різні види театрів (ляльковий, рукавички, пальчиковий, тіневий, на дисках та інші) де малюки можуть самостійно, або разом з вихователем відтворювати прочитані казки та твори, або складати та показувати свої вигадані історії.
В належному стані зберігаються іграшки для групи та прогулянки, є обладнання для миття та обробки іграшок. Трішки складніша ситуація з іграшками для укриття, так як педагоги носять їх із собою не завжди діти забезпечені обладнанням та іграшками під час перебування в укритті. Надані рекомендації щодо використання ігрового обладнання в укритті та способі його виносу із садочку та обробка після використання.
Великої уваги заслуговує підготовка музичного керівника до нового 2024/2025 навчального року, Колесникової Олени. Педагогом була закуплена мініколонка- програвач для роботи з дітками, розроблене календарно-тематичне планування на рік для молодшої, середньої та старшої групи за програмою «Впевнений старт», підібрані та завантажені збірки дитячих пісень для всіх вікових груп на електронні носії.
На час перевірки всі матеріали для занять з дітьми дошкільних груп (книги дошкільника, альбоми, картки) за програмою «Впевнений старт» промарковане та підписане на кожну дитину. Документація ведеться згідно примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом МОН від 01.10.2012 №1059, відповідає номенклатурі справ, підписана на новий навчальний рік, пронумеровані аркуші, завірена директором (завідувачем). По всіх вікових групах посуд в достатній кількості, столовий – промаркований, дитячий – цілий не надщерблений. В усіх вікових групах зроблені карти розсаджування на новий навчальний рік, списки шафок, рушничків та гребінців.
Групи та майданчики мають естетичний вигляд, зроблені косметичні ремонти, пофарбоване обладнання, працівники закладу дотримуються інструкцій з охорони праці.
Виходячи з вищесказаного можна вважати підготовку до нового навчального 2024/2025 навчального року на належному рівні.
1.Вихователям всіх вікових груп рекомендується:
1.1.Постійно, щоранку, продумувати та готувати обладнання та іграшки для ігор та занять з дітьми в укритті.
1.2.Виділити та промаркувати коробки чи пакети для іграшок в укритті, обладнання для миття іграшок з укриття.
- Вихователям групи раннього віку «Сонячні зайчики» Биркун А.А., Оникієнко Т.І., молодшої групи «Перлинка» Нероді Н.Ю., старшої групи «Веселка» Бурко Т.В., Верезуб В.А.: дошити чи докупити торбинки з піском для метання в кількості по 2 штуки на дитину, до 01.10.2024.
3.Вихователям групи раннього віку «Сонячні зайчики» Биркун А.А., Оникієнко Т.І., молодшої групи «Перлинка» Нероді Н.Ю., старшої групи «Веселка» Бурко Т.В., Верезуб В.А.: обладнати на ігрових майданчиках ділянки (городи) для вирощування та догляду за рослинами, до 18.04.2025.
4.Вихователям середньої групи «Метелики» Литвиненко Т.С., Кириленко Т.В.: поповнити етнографічний осередок лялькою «хлопчиком» в національному вбранні.
Вихователь-методист: Наталія БИРКУН
02.09.2024.
ІНФОРМАЦІЯ
про підсумки роботи ЗДО №14 «Калинка»
за літній оздоровчий період 2024.
Для організації оздоровчого періоду колективом закладу дошкільної освіти було проведено належну підготовчу роботу: складено та затверджено план роботи закладу на літній оздоровчий період, внесені зміни в розпорядок роботи закладу дошкільної освіти, проведені інструктажі з працівниками з питань охорони життя та здоров’я дітей; консультації та методичні поради для вихователів щодо планування та проведення усіх форм роботи з дітьми протягом літа, проведені педагогічні години: «Які види прогулянок провести с дітьми влітку», зміст освітньої роботи у години ранкового прийому; «Про створення розвивального середовища у групі за вимогами ECERS». Також протягом літа педагоги закладу пройшли навчання та отримали сертифікати від організаторів програми «Впевнений старт» та Дія.Освіта: нові навички – нові професії за успішне проходження серіалу «Якісне освітнє середовище дитячого садка».
Оздоровча кампанія 2024 року була організована відповідно до законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства»; враховувалися методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України, які визначають напрями діяльності ЗДО в період дії воєнного стану: «Щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану», «Щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуаціях», «Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»; відповідно Базового компоненту дошкільної освіти, листа МОН молоді та спорту України від 16 березня 2012 року № 1/9-198 «Організація роботи в дошкільних навчальних закладах у літній період», на виконання наказу управління освіти Конотопської міської ради від 28.05.2024 №167-ОД «Про організацію літнього оздоровлення дітей в закладах дошкільної освіти міста у 2024 році» та наказу по Конотопському закладу дошкільної освіти від 28.05.2024 №54-од «Про організацію літнього оздоровлення дітей в дошкільному навчальному закладі 2024 році» та з метою створення належних умов для проведення повноцінного літнього оздоровлення дітей в закладі.
Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №14 «Калинка» з 01.06.2024р. по 30.08.2024р. було переведено на оздоровчий режим роботи. Заклад працював у 10,5-годинному режимі без організації денного сну з 7.30 до 18.00. (батьки мали змогу приводити діток на пів дня з 7.30 до 13.00 з двохразовим харчуванням, або на цілий день з чотириразовим харчуванням) В літній оздоровчий період в закладі дошкільної освіти працювало 4 групи: із них 1 група – раннього віку, 3 – садового віку. Середня місячна відвідуваність дітей за 3 місяці – 33 дітей (червень-39 дітей, липень-40 дітей, серпень-20 дітей). Протягом оздоровчого періоду були оздоровлені також діти пільгових категорій всього -21 дитина, із них: УБД- 13, ВПО- 3, багатодітні сім’ї – 3, малозабезпечені сім’ї -2.
Відвідування дітей за літній – оздоровчий період складає: 1830 днів (червень-772, липень-724, серпень-334). Пропуски складають:1680 днів (червень – 537, липень – 545, серпень – 598); із них по хворобі -13 днів (ясла), 1667за сімейними обставинами.
В літній період оздоровчо-профілактична робота в закладі була спрямована на охорону та зміцнення психічного та фізичного здоров’я дітей, підвищення захисних сил організму, виховання стійкого інтересу до рухової активності, звички до здорового способу життя, формування життєво-необхідних рухових умінь, навичок та фізичних якостей, формування культури здоров’я.
В кожній віковій групі були розроблено основні фізкультурно-оздоровчі заходи на літній оздоровчий період за схемою:
- ранкова гімнастика на свіжому повітрі;
- заняття з фізичної культури;
- рухливі ігри;
- фізхвилинки;
- спортивні свята, розваги;
- загартовуючи заходи.
Використовувалися слідуючі загартовуючі заходи для дітей: миття рук, умивання водою, повітряні та сонячні ванни, максимальні прогулянки на свіжому повітрі, ходіння босоніж по траві, постійно з дотриманням основних принципів загартування. Ефективність оздоровчої роботи в закладі показав аналіз антропометричних показників, де в середньому за літній період вага кожної дитини збільшилась від 100 до 500 грамів, зріст від 3-4 см., що відповідає нормі.
Вихователі всіх вікових груп систематично організовували для дітей ігри з водою та піском, були підготовлені та проведені цікаві спортивно-розважальні свята та розваги такі як: міжнародний День захисту дітей «Ми діти твої – Україно!», День довкілля «Казкова подорож», «В гостях у жучка Сонечка» розвага, свято літа «Мандруємо стежками літа», тематична розвага до дня Конституції «Знай свої права дитино», «Літо, літечко святкове» свято Івана Купала, «Лялька Лола в гостях у дітей», «Про здоров’я треба дбати», «Півнь-співунець», «Веселі долоньки», «Прийшов Спас – пішло літо від нас» народні прикмети, «День Незалежності України» тематична розвага до Дня Незалежності України, «Ми подорослішали» концерт, але не завжди педагоги дотримувалися графіку та часу розваг через постійні «повітряні тривоги», не завжди були продумані атрибути до заходів.
Збереження та зміцнення здоров’я дітей неможливе без валеологічної освіти дошкільнят та навчання їх поводження у надзвичайних ситуаціях. Відповідно до Концепції неперервної валеологічної освіти в Україні, робота педагогічного колективу в літній період спрямовувалась на формування у дітей елементарних уявлень, понять та знань про складові здоров’я людини та вплив довкілля на його зміцнення, формування практичних умінь та навичок для зміцнення здоров’я людини, виховання у дітей інтересу до зміцнення свого здоров’я. Ці завдання вирішувались в процесі різних видів діяльності: заняття, ігрова діяльність, бесіди, наочні форми роботи тощо. Враховуючи актуальність проблеми, вихователі постійно працювали над формуванням культури здоров’я вихованців, прищеплювали розуміння пріоритету здорового способу життя, надавали ґрунтовні знання про основи здоров’я, щоб знання, уміння і навички перейшли у звичні, необхідні потреби.
Згідно плану проводилися Дні здоров’я, конкурси, фотовиставки. В літній період вихованці брали участь в спортивних змаганнях, конкурсах (намалюй картину, найкраща розповідь про добрі вчинки, найкращий паперовий літак, юний будівельник, кращого виконавця вірша, пісні, таночку, тощо).
Аби малюки не втомлювалися, педагоги змінювали види діяльності: спочатку – гра, потім – хороводи. У спекотну днину діти відпочивали у затінених павільйонах. Найбільш улюбленим місцем є пісочниця. Колективна творча праця об’єднала всіх в побудові міст-фортець. Цим розвивали моторику рук та творчі нахили. Але слід зауважити що через часті «повітряні тривоги» діти багато часу проводили в укритті і педагогами всіх вікових груп не проводилась належна робота з дітьми дошкільного віку. Діти не були забезпечені іграшками та матеріалами в повному обсязі, через що малюки не могли обирати вид діяльності за бажанням.
Для забезпечення охорони життя та здоров’я дітей та з метою запобігання нещасних випадків вихователями груп систематично проводились ряд бесід, інструктажів з вихованцями та батьками щодо дотримання правил поведінки на дорозі, біля водойми, під час стихійних лих (гроза, злива), правила поведінки під час повітряної тривоги, попередження отруєнь ядовитими ягодами та грибами, дотримання правил особистої гігієни. Познайомилися та вправлялися в наданні першої медичної допомоги при незначних травмах. Поглибили знання про вітаміни та їх значення для здоров’я та росту організму. Для батьків були проведені консультації, оформлені батьківські куточки з рекомендаціями з безпеки життєдіяльності в літній період: «Небезпека літа — харчове отруєння»,
«Харчування дітей удома: чим не можна годувати дітей», «Як допомогти дитині подолати агресію», ознайомили батьків із іграми для дітей «Ігри та творчі завдання, що допоможуть знизити агресію» та багато інших.
Протягом літа контролювалось дотримання техніки безпеки в групах, на майданчиках ЗДО, дотримання санітарно-гігієнічних вимог до організації життєдіяльності дітей в літній період.
Однією з умов збереження та зміцнення здоров’я дитини, підвищення опору її організму до хвороб – є повноцінне харчування. В закладі призначені відповідальні особи за організацію харчування, яке здійснюється згідно постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року №305, а також «Інструкції про організацію харчування дітей в ДНЗ, чинних норм та правил. На оздоровчий період була збільшена вартість харчування на 10% вартості одного дня для придбання свіжих фруктів та соків. Було складене приблизне перспективне чотиритижневе меню з двохразовим та чотириразовим харчуванням на літній період, в раціон якого було введено більше свіжих овочів, фруктів та соків. Вартість за харчування однієї дитини під час літнього оздоровлення становить: чотирьохразове харчування для дітей раннього віку -90.20грн. (батьківська плата за день -54.12), для дошкільних груп 116.60 (батьківська плата-69.96.грн ); двохразове харчування для дітей раннього віку – 28.22грн. (батьківська плата – 16.93грн.), для дошкільних груп – 32.34 грн. (батьківська плата – 19.40 грн.). Фактична вартість середня за з місяці- чотириразове харчування – 118.56 грн., двохразове харчування – 34.40грн. Систематично проводився контроль за суворим дотриманням санітарно –гігієнічних вимог до транспортування, термінів зберігання і кулінарної обробки продуктів харчування а також формуванню культурно-гігієнічних навичок, з метою попередження шлунково-кишкових захворювань влітку. Норми споживання основних груп харчових продуктів за 3 місяці становить: від 1-4 років-96,5%, від 4-6(7) років-100%. Червень -96,3 %; 100 %; липень –96,5%; 100%; серпень -96,8%; 100%. Недовиконані проценти по таким продуктам харчування –сметана, сир твердий; перевиконані норми по продуктах: олія соняшникова, сухофрукти.
Вся робота закладу постійно висвітлювалася у мережі Фейсбук, сайті закладу та сайті управління освіти Конотопської міської ради (згідно графіку). За результатами проведеного аналізу роботи під час літнього оздоровлення 2024 року роботу закладу вважати на достатньому рівні.
Виходячи з вищезазначеного рекомендовано:
- Роботу закладу під час літнього оздоровлення 2024 року вважати на достатньому рівні.
- Вихователям всіх вікових груп постійно
- Дотримуватися графіку та часу проведення розважальних заходів враховуючи безпекову ситуацію під час воєнного стану, за потреби організовувати ці заходи в укритті.
- Постійно протягом літа проводити роботу з дітьми з мінної безпеки та безпеки життєдіяльності дитини.
- Забезпечувати дітей іграшками та матеріалами для художньої творчості в укритті під час сигналу повітряна тривога
Вихователь-методист: Наталія БИРКУН
12.12.2022р.
Інформація
по Конотопському дошкільному навчальному закладу
(ясла-садок) №14 «Калинка» щодо проведення акції
«16 днів проти насильства»
з 25.11.2022 по 10.12.2022 року.
З 25 листопада по 10 грудня в Конотопському дошкільному закладі (ясла-садок) №14 «Калинка» було проведено акцію «16 днів проти насильства». Акція проводилась з метою підвищення поінформованості суспільства до проблем подолання насильства у сім’ї, жорстокого поводження з дітьми, протидії торгівлі та захисту прав жінок, популяризації правового виховання дітей дошкільного віку, привернення уваги громадськості до проблем насильства та булінгу, забезпечення рівних прав серед чоловіків та жінок.
Протягом тижня проводилися різні заходи з даної теми:
Інтерактивне заняття для персоналу закладу дошкільної освіти «Протидія булінгу». Тренінги для педагогів: Які підходи існують до тлумачення поняття «безпека»; «Що таке безпечне освітнє середовище та які його складові»; «Яку роль відіграє безпечне освітнє середовище у реаліях сучасного світу».
Інтегровані заняття: «Школа друзів та подруг», «Кого можна назвати другом?» для вихованців старшої групи.
Бесіди: «Вчимося довіряти один одному», «Конфлікт і взаємодія» для дітей середнього та старшого дошкільного віку.
Дидактичні ігри для дітей групи раннього віку та ІІ молодшої групи: «Поділися іграшкою», «Давай грати разом», «День народження Оленки», «Запроси друзів на свято», «Давай дружити».
Інформація для батьків на сайті закладу та соціальних мережах Вайбер та Фейсбук: «Булінг у садочку: як діяти батькам?», «Садок, батьки, діти – як сформувати взаємини?», «Безпечний Інтернет», «Як спілкуватися з власною дитиною?». Індивідуальні бесіди з батьками здобувачів освіти «Протидія булінгу».
Проведені заходи сприяли вихованню у дітей дошкільного віку людяності, відповідальності, любові до ближнього, поваги до гідності іншої людини, свідомого ставлення до своїх прав та обов’язків, а також шанобливого ставлення до людей (дітей) з особливими потребами.
21.11.2022р.
Інформація
щодо проведення тижня правового виховання
По ДНЗ №14 «Калинка»
З 14.11.2022 по 18.11.2022
В сучасних умовах розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні значно зростає роль правової освіти і правового виховання населення. В сучасних умовах розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні значно зростає роль правової освіти і правового виховання населення. Педагоги Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 14 «Калинка» переконані, що саме завдяки вдало організованій життєдіяльності дітей протягом дня, можна успішно реалізувати завдання з правового виховання. З 14.11.2022 по 18.11.2022 в закладі проходив Тиждень правового виховання дошкільників. Метою тижня було: дати дітям початкові знання про норми поведінки; формувати навички їх дотримання, відповідного ставлення до правомірних дій, вчинків, а також до правопорушень, злочинів, шкідливих звичок та інших проявів антигромадської поведінки; виховувати повагу до батьків, вихователів, ровесників, людей похилого віку; знайомити з правилами бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту тощо.
Протягом тижня правових знань були проведені бесіди на тему: «Шкідливі звички», «Я і моє здоров’я», «Як ми відпочиваємо», «Наша мова солов’їна», «Що об’єднує людей», «Чому імена такі різні»; заняття: «Моя рідна земля», «Овочі та фрукти», «Я та моє ім’я», «У кожного свій дім»; дидактичні та сюжетно-рольові ігри: «На прийомі у лікарні», «Вчимося доброти у сонечка», «Сім’я», «Я і моя сім’я», «Мій день народження»; читання творів: В.Осєєва «Ліки», Ю.Шкрумеляк «Я дитина українська», С.Шушкевич «Наша мати стіл накрила», В.Сухомлинського «Бабусин борщ», І.Глинський «Твоє ім’я твій друг», В.Сухомлинського «У сім’ї росте дитина»; діти відгадували загадки про іграшки, вивчили прислів’я «Добрі слова лікують, а погані вбивають», «Мудре слово – добрий друг у біді», «Добре ім’я – найкраще багатство», «Не ім’я прикрашає людину, а людина прикрашає ім’я». В кожній групі поповнено матеріал дидактичних ігор, папок-пересувок на правову тематику.
Тиждень правових знань не пройшов непоміченим, заходи, які були проведені знайшли відгук у серцях і свідомості наших вихованців та їх батьків.
18.11.2022р.
03.10.2022
Методичні рекомендації
щодо оформлення національних куточків у групах ДНЗ
Національний куточок у групі має бути розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Експозиція національного куточка в групі не повинна бути перенавантаженою та застиглою, вона має змінюватися, поповнюватися. Важливим критерієм національного куточка є його естетичне оформлення.
Крім предметів, виробів національного мистецтва, що подані в пам’ятках нижче, в експозицію можна включати вироби, які виготовляли та використовували в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Наприклад:
осінній цикл: свято врожаю – кошик із фруктами, овочами;
зимовий цикл: Різдвяні свята – “зірка” з дерев’яної обичайки (обід сита, решета, бубна тощо) і тоненьких дощечок – семи шалівок, декорована кольоровим папером, стрічками; на стіл кладуть сіно, зерно, сніп-дідух (пропоновані рекомендації визначені у матеріалах А. Богуш).
весняний цикл “Свято першого жайворонка” – фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів; “Вербна неділя” – вербові гілочки, прикрашені квітами, стрічками тощо.
У національному куточку можна ставити букет з квітами (мак, чорнобривці, ромашки, барвінок, півонія, жоржина, ковила тощо).
Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов’язані із пізнавальною темою тижня з народознавства.
Наприклад:
Тема “Українська хата” — макет української хати; “Птахи-символи” — лелека-іграшка; “Криниця – оберіг українського народу” – макет криниці.
“Український віночок”, “Український одяг” – зразки віночків зі стрічками. Важливо зазначити, що віночки дівчата зберігали у скрині, не носили їх щодня, а вдягали на свята, тому бажано, щоб і в куточку його викладали або вивішували лише у святкові дні, а також протягом тематичного тижня ознайомлення дітей з національним одягом.
Також предмети експозиції можуть змінюватися залежно від тематики занять з образотворчого мистецтва.
У старшій групі доцільно виділяти регіональні особливості народного одягу, мистецтва, знайомити з народними умільцями свого регіону.
Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, матеріали зберігаються у шафах вихователя, який дидактичний матеріал необхідний для проведення занять, бесід тощо, а які вироби та посібники є експонатами національного куточка.
Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то на це обов’язково треба звертати увагу дітей.Вихователеві необхідно обговорити ці зміни з дітьми, пояснити, з чим вони пов’язані, детальніше розглянути нові предмети тощо. Такі спостереження та бесіди щодо змін в експозиції обов’язково плануються вихователем заздалегідь і фіксуються у перспективному та прописуються в календарному планах. Пам’ятка національний куточок у молодшій групі
Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
Вироби народних промислів України:
посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят);
іграшки;
музичні дитячі народні інструменти – яворівські сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
писанки (виставляють напередодні Великодніх свят).
Альбом “Українські казки”, у якому розміщуються ілюстрації до народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово).
Макет подвір’я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, протягом року змінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
Дидактичні ігри, наприклад, “Збери з частин ціле” (іграшки).
Пам’ятка
національний куточок у середній групі
Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
Вироби народних промислів України:
посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят);
іграшки;
музичні дитячі народні інструменти – яворівські сопілка, дзиґа, свищики;
писанки (виставляють напередодні Великодніх свят).
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, протягом року змінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
Альбом “Українські казки”, у якому розміщуються ілюстрації до народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово).
Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): “Знайди за назвою український посуд”, “Збери з частин ціле” (розбилася таця, свищик-іграшка тощо), “Що зайве?” (народні та сучасні народні інструменти; народний та сучасний одяг) тощо.
Дидактичний фотоальбом “Наше місто – Суми”.
Пам’ятка
національний куточок у старшій групі
Мапа України або її макет.
Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
Вироби народних промислів України:
посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, таріль, таця (посуд можна ставити на рушник-стирок, на свят ковий рушник у дні свят);
іграшки;
музичні дитячі народні інструменти – яворівські сопілка, скрипка, дзиґа, свищик;
писанки (виставляють напередодні Великодніх свят).
Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, протягом рокузмінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
Дидактичний фотоальбом “Україна – наша держава”, “Київ – столиця України”, “Суми – рідне місто”.
Альбом “Українські казки”, у якому розміщуються ілюстрації до народних казок, персонажі народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово).
Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): “Знайди за назвою український посуд”, “Збери із частин ціле” (розбилася таця, свищик-іграшка тощо), “Що зайве?” (народні та сучасні народні інструменти; вироби народних промислів), “Дорогами країни” (робота з мапою України) тощо.
У вихователів обов’язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки або альбоми:
“Державні символи України” (на звороті кожного символу надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ);
“Національні символи України” (хліб, рушник, віночок, калина тощо);
“Визначні дати України” (ілюстрації, які відображають святкові події, можна виставляти у куточку напередодні святкування цих дат);
“Митці України”;
портрети Тараса Шевченка, Лесі Українки та інших (вивішуються у національному куточку в дні народження та вшанування пам’яті видатних діячів, прикрашаються рушником-покутником).
26.09.2022
СПІВПРАЦЯ ДОШКІЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ З РОДИНАМИ ВИХОВАНЦІВ – ЗАПОРУКА УСПІХУ У ВИХОВАННІ ДОШКІЛЬНЯТ
У Концепції дошкільного виховання в Україні, Державній національній програмі „Освіта” Україна ХХІ ст., Законі України „Про дошкільну освіту”, Базовому компоненті дошкільної освіти – Державному стандарту дошкільної освіти підкреслюється значимість родинного виховання, передбачається взаємопроникнення сімейного і суспільного виховання з метою створення для кожної дитини єдиного, дитиноцентричного виховного середовища.
Відповідно до Положення про дитячий дошкільний заклад учасниками навчально-виховного процесу є не лише педагогічні працівники та діти, а також і батьки. Адже сім’я – найперший і найважливіший соціальний інститут виховання. Саме з сім’ї дитина виносить перші враження про навколишній світ, в сім’ї формуються перші оцінні уявлення, закладаються моральні устої, прищеплюються культурні і гігієнічні звички. Їй належить пріоритет у становленні особистості дитини, вона має максимальні можливості для набуття малюком знань, умінь та навичок, необхідних у подальшому житті.
Однак політичні зміни, економічна, соціальна і духовна криза українського суспільства негативно вплинули на пересічну сім`ю, зруйнували багато моральних і духовних цінностей, батьки висунули на перший план матеріальне забезпечення дитини (а це в наших умовах забирає надзвичайно багато сил і часу) У результаті сучасна сім`я втратила головні орієнтири для побудови власного життя. У зв’язку з цим загострилися питання соціальної і психолого-педагогічної допомоги у вихованні дітей.
Саме тому сучасні дошкільні навчальні заклади повинні стати відкритими для батьків, громадськості, більше уваги приділяти освіті і вихованню батьків, справедливо вважаючи це одним із принципово важливих чинників успішного розвитку і виховання дітей.
Розуміння того, що саме в сім’ї закладається фундамент повноцінного фізичного і психічного розвитку дитини, спонукає дошкільний заклад до пильного вивчення запитів, потреб і вимог сучасної сім’ї, тобто, до тісної взаємодії дошкільного навчального закладу і родини.
В основу взаємодії сучасного дошкільного закладу і сім’ї покладається співробітництво. Ініціаторами його встановлення має виступати дошкільний навчальний заклад, оскільки педагоги професійно підготовлені до освітньої роботи. Педагог усвідомлює, що співробітництво потрібне в інтересах дитини. В цьому необхідно переконати батьків. Тому важливе питання діяльності дошкільного закладу – готовність педагога спілкуватись з батьками, будувати позитивні, педагогізовані стосунки. Вихователь має володіти певними особистими якостями, насамперед вмінням уважно вислухати батьків і, звичайно, бути професіоналом у своїй роботі як з дітьми, так і з батьками.
Вирішуючи питання педагогізації батьків, слід акцентувати увагу на
– дитину, як найбільшу цінність, яка виховується відповідно до сімейних традицій;
– батьків (сім`я, родина) – найбільша моральна цінність, оберіг моралі й духовності;
– педагога – професіонала, партнера, який створює дух творчості, спрямовує взаємодію, вчить мистецтву життя, життєвої компетентності.
Щоб найкраще, найвідповідальніше підійти до виховання дитини, батьки разом з вихователями повинні збудувати свої стосунки на принципах взаємної поваги, розуміння важливості один одного і усвідомлення того, що таке партнерство матиме довготривалий вплив, на користь усіх.
Завдяки тісному співробітництву дошкільного навчального закладу з батьками та іншими старшими членами родини навколо дітей створюється атмосфера довіри, підтримки, взаєморозуміння, єдиних вимог. Це означає, що батьки та інші члени родини мають перестати бути пасивними, виступати в ролі експертів чи спостерігачів, і почати діяти з вихователями і дітьми на засадах партнерства з правом ініціативи, активної дії, самоконтролю. Вони рівноправні партнери і союзники.
Співпраця педагогічного колективу, батьків вихованців може відбуватися таким чином:
-активна допомога батьків у створенні умов для успішного розгортання освітнього процесу: дизайн групових приміщень або окремих тематичних куточків, озеленення майданчиків, виготовлення ігрових матеріалів;
-періоди підготовки до свят, оскільки вони об’єднують дітей і дорослих спільними переживаннями та справами, створюють атмосферу піднесенності, сюрпризності, веселого настрою;
-батьки за домовленістю з адміністрацією можуть очолити гурткову роботу (як додаткову освітню послугу) в масштабах усього дошкільного закладу. Таку ініціативу важливо підтримувати, особливо, з огляду на те, що реалізується вона безкоштовно.
Ідеї батьків слід цінувати, до їх порад – прислухатися. Бажано разом з батьками обговорювати і розв’язувати глобальні проблеми та конкретні питання, приймати важливі рішення. Тільки завдяки високій культурі спілкування педагогів і батьків, доброзичливості, неупередженості у розв’язанні різних проблем можна досягти ефективної взаємодії дошкільного закладу і сім’ї. А саме:
- Доброзичливість, оптимізм, привітність у стосунках з батьками.
- Щире зацікавлення до батьків вихованців, особистісний підхід до проблем сімейного виховання у спілкуванні з ними.
- Заохочення батьків до участі в спільній роботі з дитиною і педагогом, колективом ДНЗ.
- Залучення батьків до аналізу (оцінювання) успіхів дитини, прогнозування перспектив її розвитку.
- Уміння вислуховувати батьків, прагнення зрозуміти їхні проблеми, допомогти прийняти найбільш оптимальне рішення.
Такий підхід сприяє зближенню в дитячий свідомості образів педагога і членів сім’ї за рахунок набуття цими найближчими людьми спільних рис, певного уподібнення. Зокрема, образ вихователя пом’якшується, споріднюється з образами батьків. Водночас дитина починає сприймати членів родини не лише як людей, що обслуговують її, задовольняють усі примхи, витримують вередування тощо, але й як авторитетних вимогливих вихователів, носіїв цікавої інформації, багатьох умінь, здібностей. Дія принципу взаємопроникнення дошкільного закладу і сім’ї, цих двох таких важливих соціальних інститутів, забезпечує поєднання сімейного і суспільного виховання в одну суцільну ланку, спрямовану на реалізацію єдиної мети – всебічний, гармонійний розвиток особистості.
Залучення батьків та інших членів сім’ї до освітньо-виховного процесу є необхідним, передусім для дітей. І не тільки тому, що діти більше дізнаються про своїх батьків. Важливою є та любов і вдячність дітей до своїх рідних і близьких, які виявляється так багато знають, вміють, можуть.
Успіх співробітництва вирішальною мірою залежить від взаємних установок сім’ї і дошкільного закладу. Найсприятливіше вони складаються за умов, коли обидві сторони усвідомлюють необхідність цілеспрямованого впливу на дитину і довіряють одне одному. Батьки повинні бути впевненими, що їх участь у житті дитячого садка важлива не тому, що цього хоче вихователь, а тому, що це важливо для розвитку їхньої дитини. Вони повинні усвідомити конкретні позитивні наслідки для дитини, через їх включення у життя дошкільного закладу. Важливо, щоб батьки були впевнені в хорошому ставленні педагогів до дитини, відчували їх компетентність з питань виховання, поціновували його особистісні якості (доброзичливість, чуйність, увагу до людей, турботливість). Така довіра сама є проявом спонтанності: вихователь повинен заслужити її добром, небайдужим ставленням до дитини, вмінням пробуджувати в ній красу, щирість і милосердя. До цього треба віднести ще культуру спілкування, тактовність і взаємоповагу. Для узгодження дій родини та дошкільного навчального закладу як суб’єктів виховання доцільно дотримуватися таких вимог:
– Співпраця родини і дошкільного закладу має ґрунтуватися на взаємоповазі, рівноправному партнерстві.
Основою співпраці є взаємна довіра. Особливу роль в її зміцненні відіграє порозуміння. Кожен суб’єкт має знати функції всіх суб’єктів та зміст їх діяльності, чітко уявляти власну роль у взаємодії. Саме про це треба домовитися заздалегідь.
Співпраця сім’ї, дошкільного навчального закладу можлива лише за умови їх певної духовної єдності. Підвалиною цієї єдності є любов до дитини, сприймання її як вільної особистості, розуміння проблем становлення людської гідності, дорослішання і творчого розвитку.
Педагогічний колектив та колектив батьків – це має бути єдиний живий організм, об’єднаний спільною метою, гуманними стосунками та високою відповідальністю.
Присутність батьків у дошкільному закладі дозволить істотно змінити життя дітей, створити домашню атмосферу, допомогти вихователю тієї чи іншої дитячої діяльності, допоможе батькам об’єктивно оцінити сильні і слабкі сторони у вихованні дитини. Вихователі отримують багато додаткових відомостей про індивідуальні особливості кожної дитини, про емоційний характер спілкування в сім’ї, про формування різних трудових навичок і звичок, для яких сім’я має більші можливості. Відкриті, зацікавлені контакти з сім’єю допоможуть виявити кращій досвід сімейного виховання, зацікавити інших.
І батьки, і вихователі зможуть краще зрозуміти дитину, врахувати її бажання, інтереси, потреби. Такий підхід передбачає сприйняття дитини як унікальної особистості, визнання її прав, ставлення до неї як до суб’єкта з власними потребами розвитку. Це вимагає від батьків володіння певними знаннями про закономірності її розвитку та відмови маніпулювання нею у здійсненні вибору профілю та інтенсивності подальшого навчання.
Щоб принцип взаємодії, спільності виявився реально діючим, дошкільна установа має відмовитися від монологу, звички лише керувати батьками, натомність надати перевагу діалогу. Педагогічна допомога батькам повинна спиратися на ретельне і всебічне вивчення кожної сім’ї, кожної дитини. Це повинен бути союз особливого призначення, що ґрунтується на тонких духовно-моральних і емоційно-інтелектуальних переконаннях.
Отже, насамперед, педагогічний колектив повинен взяти собі за пріоритетні напрямки роботи з батьками:
– залучення батьків до співпраці у створенні належних умов для життєдіяльності та розвитку дітей;
– сприяння підвищенню психологічної та педагогічної компетентності батьків щодо розуміння закономірностей розвитку дитини, а також питань навчання і виховання дошкільнят;
– всебічне вивчення становища, статусу родини та моделі взаємодії з ними для здійснення диференційованого підходу;
– залучення батьків до активної участі в заходах, що проводяться в дошкільному закладі, формування в них відчуття приналежності до колективу дитячого садка як однодумців і спільників;
– формування усвідомленого розуміння батьками своєї відповідальності за максимальне забезпечення дитині повноцінного життя в майбутньому.
Важливий напрям своєї діяльності педагогічний колектив дошкільного закладу повинен вбачати в збагаченні знань вихователів про сімейне виховання, поглибленні педагогічних знань батьків, досягненні єдності виховного впливу на дитину в сім’ї і в дошкільному закладі.
Удосконалювати роботу з батьками – це у разі необхідності вносити зміни, які збагачують зміст і форми роботи, покращують різні її показники, роблять більш доцільною, сучасною, гнучкою. Процес удосконалення – довготривалий та безперервний. Його можна здійснювати у різних напрямках:
– гуманізація змісту і форм роботи з сім’єю;
– гармонізація взаємин педагогів та батьків;
– підвищення ефективності застосовуваних вихователем у роботі з батьками;
– прийомів та засобів впливу.